Mitä tarkoittaa "1. serkku yhden polven takaa" ?

Kysytty

Mitä tarkoittaa "1. serkku yhden polven takaa" ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kunkin ensimmäiset serkut ovat hänen vanhempiensa sisarusten lapsia; toiset serkut (eli pikkuserkut) ovat henkilön isovanhempien sisarusten lastenlapsia, kolmannet serkut iso-isovanhempien sisarusten lastenlastenlapsia - ja niin edelleen.

"Polven takaa" ilmaisee, että tarkasteltavat henkilöt kuuluvat eri sukupolveen. "Yhden polven takaa" tarkoittaa, että tätä eroa on yhden sukupolven verran. Ensimmäisiä serkkuja yhden polven takaa ovat näin henkilön vanhempien ensimmäiset serkut. Vastaavasti isovanhempien ensimmäiset serkut ovat ensimmäisiä serkkuja kahden polven takaa, iso-isovanhempien ensimmäiset serkut ovat ensimmäisiä serkkuja kolmen polven takaa - ja niin edelleen.

86 ääntä

Kommentit

Ollaan DNA testin mukaan ensimmäiset serkut, kaverin isällä on yksi veli, voiko tämä olla minun isä,minulla ei ole ennestään isää tiedossa

DNA -testien, varsinkin noiden netissä mainostettavien esim. FamilyTreeDNA-testien perustella ei voi vetää noin jyrkkiä yhteyksiä. Riippuu myös siitä millaiset testit on tehty, esim. pelkkä serkkutesti, isälinja- vai äitilinja-testi. Dna-yhteys serkkutestin perusteella voi tulla kummalta puolelta tahansa, äidin tai isän ja yleensä hyvinkin pitkältä. Vaikka nuo testit kertoisivat, että on 1.serkku, niin hyvinkin todennäköisesti yhteys tulee paljon kauempaa sukupolvien takaa. Näitä Dna-testejä voi oikeastaan käyttää melkoisella varmuudella vain poissulkemiseen, eli osoittamaan, että henkilöt eivät ole sukua. 1.serkku-yhteys käytännössä tarkoittaa sitä, että joku yhteys varmasti on mutta sitä ei voi varmasti sanoa, mitä kautta se tulee.

Minulle ei aukea nämä DNA-heritagesta:

1. serkku 3 polven takaa
2.serkku - 2. serkku 1 polven takaa
1.serkku 2 polven takaa - 2. serkku 1 polven takaa

aa, pitääpäs tutkia noita linkkejä, kiitos Timppa :)

Joo, itsekin tuli hiukan laitettua yksi "iso" liikaa tuossa esimerkissä. Eli tuo 1C3R tarkoittaa sitä, että kyseessä on siis iso-isovanhempasi serkku, eli teillä on yhteinen iso-iso-isovanhempi. No, tuosta taulukkokuvasta sen näkee melko hyvin.