Otsikko
HK:n sininen lienee yhden valmistajan rekisteröimä tuotemerkki. Entä Suomimakkara (Suomi-makkara, suomimakkara), onko nimitys vapaasti käytettävissä ja onko…

Kysytty

HK:n sininen lienee yhden valmistajan rekisteröimä tuotemerkki. Entä Suomimakkara (Suomi-makkara, suomimakkara), onko nimitys vapaasti käytettävissä ja onko sitä jotenkin määritelty?

Vastaus

Vastattu

Suomimakkara ei ole tuotemerkki, vaan yksi perinteisen suomalaisen lenkkimakkaran nimityksistä. Moni valmistaja teki ja tekee tavallista lenkkimakkaraa tummapintaisempaa suomimakkaraa. Vahvimmin suomimakkara kuitenkin kytkeytyy forssalaisen Hakalan makkaratehtaan nimeen.

Jyrki Pöysän luonnehdinta suomimakkarasta käy lähes määritelmästä: "Nykyisen lenkkimakkaran edeltäjä halpana yleismakkarana oli pitkästä, luonnonsuoleen pakatusta kiekurasta asiakkaalle määrämittaan leikattu 'suomimakkara', 'hampparinkäyrä' tai 'halpamakkara'."

1950-luvun lopulle saakka lenkkimakkarasta puhuttiin yleisesti suomimakkarana. Vasta, kun makkaraa 60-luvun alkupuolella alettiin pakata keinosuoleen ja se sai nykyisen lenkin muodon, alettiin varsinaisesti käyttää lenkkimakkara-sanaa.

Lähteet:
Jyrki Pöysä, Ruoka ja maskuliinisuus. – Teoksessa Suulla ja kielellä : tulkintoja ruuasta)
Regina Rask, Ruokaklassikko: suomimakkara | Ruokaklassikko: Suomimakkara | Priima | Arkistoitu (yle.fi)
Mika Remes (toim.), Liha : kaikki lihasta laitumelta lautaselle

1 ääntä

Kommentit

Hampparinväärä, oli meilläpäin nimitys ainakin. Oli eri makkaraa kuin "laadukkaammaksi" luokiteltu suomimakkara. Edellinen tehtiin käsittääkseni ainakin osaltaan hevosenlihasta, jälkimmäiseen sitä ei käytetty. Makuasioista ei voi kiistellä, mutta hampparinväärä oli silti mielestäni parempaa.