Otsikko
Mikä on englantilaisen määritelmä? Onko niin, että jos muuttaa Englantiin ja saa Ison-Britannian kansalaisuuden, sen jälkeen on virallisesti brittiläinen,…

Kysytty

Mikä on englantilaisen määritelmä? Onko niin, että jos muuttaa Englantiin ja saa Ison-Britannian kansalaisuuden, sen jälkeen on virallisesti brittiläinen, mutta englantilainen voi olla ainoastaan, jos on syntyisin Englannista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansalaisuus on hallinnollinen määritelmä, kun taas "englantilainen", "suomalainen", "nigerialainen", "hondurasilainen" jne ovat kulttuurihistoriallisia nimityksiä jollain alueella elävistä tai eläneistä kansoista. Usein mutta ei suinkaan aina kansallisuutta määrittää asuinalueen lisäksi yhteinen kieli tai yhteiset kielet.

Kansalaisuus ei ole täsmällinen, tieteellisesti rajattavissa oleva käsite, vaan enemmän kulttuurinen sopimus, josta voi vallita suuriakin erimielisyyksiä. Esimerkiksi Suomessa kiistellään edelleen siitä, kuka voi tai saa olla "saamelainen". Myös siitä, kuka voi tai saa olla "suomalainen", vallitsee hyvin erilaisia näkemyksiä.

Yleensä kansallisuuteen synnytään, mutta yhtä hyvin ihmisellä voi olla useampi kuin yksi subjektiivinen kansallisuus. Esimerkiksi pienenä lapsena Suomeen muuttanut somalialainen voi määritellä itsensä sekä suomalaiseksi että somalialaiseksi, aivan kuten Ruotsiin työn perässä 1970-luvulla muuttanut voi kutsuaan itseään sekä ruotsalaiseksi että suomalaiseksi.

Eri kulttuuripiireissä kansalaisuuteen suhtaudutaan eri vakavuudella. Alueilla, joiden kansalaiset ovat asuneet pitkään ja muodostaneet hyvin omaperäisen kansallisen kulttuurin, kansalaisuuteen kiinnitetään todennäköisesti enemmän huomiota ja sen piriin hyväksytään vain syntyperäiset asukkaat kuin alueilla, joiden väestö koostuu hyvin monista aineksista ilman että mikään niistä on selkeästi hallitseva. Todennäköisesti Englannissa on paljon ihmisiä, joiden mielestä englantilainen voi olla vain se, joka on aina asunut Englannissa ja sen kulttuurin keskellä, omaksunut englantilaisen kulttuurin keskeiset piirteet ja arvostaa niitä. Toisaalta Ison-Britannian pitkän siirtomaahistorian takia Englannissa asuu paljon ihmisiä, jotka ovat itse tai joiden vanhemmat ovat muuttaneet Englantiin imperiumin eri osista. Kiistely oikeudesta kansalaisuuteen on edelleen ajankohtainen monessa maailman maassa.

Heikki Poroila

2 ääntä

Kommentit

Nyt alaikäisellä lapsella brittiläinen isä, suomalainen äiti ja lapsi on syntynyt Australiassa. Lapsella on brittiläinen-, suomalainen ja australialainen passi ja kansalaisuus. Tiedän, että suomen kansalaisuuden säilyttämiseksi täytyy lapsen 22-vuotiaana ilmaista tahtonsa suomen kansalaisuuden säilyttämiseksi. Mutta sitten kysymykseni. Täytyykö lapsen tehdä jotain toimenpiteitä säilyttääkseen britannian ja australian kansalaisuutensa kuten esim. suomen kansalaisuuden osalta täytyy. En ole löytänyt mistään vastausta!