Otsikko
Kysymykseni on lähinnä teoreettinen. Voinko luopua Suomen kansalaisuudesta ottamatta tilalle minkään muun maan kansalaisuutta? Jos voin, täytyykö sitä jotenkin…

Kysytty

Kysymykseni on lähinnä teoreettinen. Voinko luopua Suomen kansalaisuudesta ottamatta tilalle minkään muun maan kansalaisuutta?
Jos voin, täytyykö sitä jotenkin anoa jostain vai voinko vain yksipuolisella päätöksellä ilmoittaa asiasta johonkin (mihin?).
Pitääkö minun anomusta/ilmoitusta tehdessäni olla poissa Suomen (ja kenties kaikkien muidenkin valtioiden) alueelta?

Vastaus

Vastattu

Tämä ei ole mahdollista. Migrin sivuilta löytyvän ohjeen mukaan "sinua ei voida vapauttaa Suomen kansalaisuudesta, jos sinusta tulisi vapauttamisen johdosta kansalaisuudeton."
https://migri.fi/kansalaisuudesta_vapautuminen