Haluaisin ehdotuksia kauhukirjallisuuteen. Luin juuri T. Kingfisheriltä ”The Twisted Ones” ja ”The Hollow Places”. Pidin kirjojen kielestä, mutta en fantasiaan…

Kysytty

Haluaisin ehdotuksia kauhukirjallisuuteen.

Luin juuri T. Kingfisheriltä ”The Twisted Ones” ja ”The Hollow Places”. Pidin kirjojen kielestä, mutta en fantasiaan pohjautuvasta kauhusta. En myöskään pidä Stephen Kingin tuotannosta enkä halua aloittaa niin sanotuilla klassikoilla (Frankenstein jne). Ja niin, luen mielelläni englanniksi. Japanin folkloreen pohjautuva kauhu voisi kiinnostaa.

Jos osaatte suositella jotain kauhukirjaa, jota ei uskalla lukea iltaisin ja, joka saa tarkistamaan sängyn alusen ennen nukkumaanmenoa, olisin kiitollinen!

Vastaus

Vastattu

Tukeuduin tässä kysymyksessä kollegoidenkin tietämykseen. Tässä olisi ehdotuksia kauhukirjallisuudesta:

Jonathan Stroud: The screaming staircase https://outi.finna.fi/Record/outi.1364686

Catriona Ward: The last house on Needless Street https://outi.finna.fi/Record/outi.2219126

Lafcadio Hearn: Intohimon karma : Japanin kummitustarinoita https://outi.finna.fi/Record/outi.587977

Mangasarjakuvista löytyy myös kauhugenreä esimerkiksi Junji Iton teoksista. Näistä suositeltiin etenkin teoksia Tomie, Uzumaki ja Shiver. Myös H. P. Lovecraftin teoksia voi suositella, jos kuitenkin haluat tutustua klassikoihin.

Japaniin sijoittuvia teoksia kirjoittaa esimerkiksi Hideo Yokoyama, mutta ne ovat enemmänkin jännityskirjallisuutta kuin kauhua. Ehkä tutustumisen arvoisia kuitenkin.

Mikäli haluat lukea myös e-kirjoja, suosittelen tutustumaan Overdrive-palvelussa olevaan aineistoon. Sieltä löytyy useita englanninkielisiä kauhuteoksia.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Nothing But Blackened Teeth / Cassandra Khaw
I'm Thinking of Ending Things / Iain Reid
Earthlings / Sayaka Murata
Parallel Hells / Leon Craig