Kysyisin vähän tyhmää asiaa, mutta haluaisin lukea nuorten jännitys- ja kauhukirjoja. En tiedä mitään hyvää sarjaa tai tekijää! Voisitko auttaa?

Kysytty

Hei! Kysyisin vähän tyhmää asiaa, mutta haluaisin lukea nuorten jännitys- ja kauhukirjoja. En tiedä mitään hyvää sarjaa tai tekijää! Voisitko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nuorille tarkoitettu jännitys- ja kauhukirjoja on varsin paljon. Tässäpäs sinulle muutamia suosituksia:

Kauhukirjoja

Magdalena Hai: Haiseva käsi ja muita kauheita tarinoita Uhriniituntakaisesta
Kuolleiden kirja - Paluu Uhriniituntakaiseen

Jaana Ala-Huissi ja Mervi Heikkilä: Verikuu ja muita outoja tarinoita

Neil Gaiman: Hautausmaan poika

Ransom Riggs: Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille

Marcus Sedgwick: Miekkani laulaa

Ilkka Auer: Anastasia, Domowik ja Kymnaasi

Salla Simukka: Sammuta valot! : pieniä kauheita tarinoita
Sytytä valot! : pieniä kauniita tarinoita

Camilla ja Viveca Sten: Synkät vedet -sarja

Darren Shawn: Friikkisirkus.
Darren Shan päättää varoituksista huolimatta mennä salaisen friikkisirkuksen näytökseen parhaan ystävänsä Stevenin kanssa. Tarina koulupojasta, joka muuttuu vampyyriksi.

Libba Bray: Kauhun ja kauneuden valtakunta
Mitä tapahtuu, kun yliluonnolliset voimat pääsevät valloilleen
1800-luvun viktoriaanisessa sisäoppilaitoksessa? 16-vuotias Gemma tutustuu mystiseen Neitokunnan salaseuraan ja löytää omat piilevät kykynsä.

Stephanie Meyer: Houkutus
17-vuotias Bella rakastuu Edwardiin, joka paljastuukin vampyyriksi.

Jännityskirjoja

Karen M. McManus: Yksi meistä valehtelee ja tulossa oleva
Yksi meistä on seuraava (tämä jälkimmäinen ei vielä ilmestynyt suomeksi, tulee tänä vuonna)

L. K. Valmun: Poika
Lappilainen

Antti Halme: Mafiakesä
Voodookesä

Courtney Summers: Sadie

Scott Bergström: Cruelty 1 ja Cruelty 2

Ilkka Remes: Hermes
Aaro Korpi eksyy keskelle kansainvälisen sotilastiedustelun pimeää maailmaa ja huomaa liian myöhään joutuneensa elämänsä oudoimpaan seikkailuun.

Celia Rees: Merirosvoja!
Orpo Nancy pakenee kohtaloaan ja päätyy merirosvolaivalle.

Justin Somper: Vampiraatit
Kaksoset Grace ja Connor jäävät orvoiksi ja lähtevät seikkailemaan
merille. Siellä seilaa myös outo laiva outoine miehistöineen.

Marja-Leena Tiainen: Alex ja pelon aika
Alexin kotikaupungissa räjähtää pommi. Alexin isää ja veljeä syytetään teosta. Rahaton Alex ajautuu lastenkodin kautta katulapseksi. Alexin ainut toive on päästä
maasta setänsä luokse Ruotsiin.

Useat tässä listaamistani kirjoista ovat osa kirjasarjaa. Friikkisirkus on Darren Shawnin tarina -sarjan ensimmäinen osa, ja kyseinen sarja on todella suosittu! Stephen Meyer on kirjoittanut jatkoa hyvin, hyvin suositulle teokselle Houkutus, sitä kyselevät erit. yläkouluikäiset tytöt. Ilkka Remeskin on kirjoittanut useita Aaro Korpi -kirjoja, ja myös Justin Somperin ja Marja-Leena Tiaisen kirjoille on saatavilla jatkoa.

Ai niin, unohdin mainita R.L Stinen Goosebumps-kauhukirjat, joita useat kirjastossamme vierailevat seiskaluokkalaiset aina kyselevät.

Lisää vinkkejä löytyy Kirjasammon nuortenkirjallisuuden kirjahyllyistä, siellä on muutama kauhu- ja jännityshylly: https://www.kirjasampo.fi/fi/sivupiiri-nuortenkirjallisuuden-kirjahyllyt

Lukemisen iloa! Jos nämä vinkit eivät riitä, niin kysy toki lisää.