Etsin sellaista nuorten jännitysromaania, jolla taisi olla jokin ikärajakin lainattaessa, jos muistan oikein. Kirjassa nuori tyttö matkustaa autolla illalla…

Kysytty

Hei! Etsin sellaista nuorten jännitysromaania, jolla taisi olla jokin ikärajakin lainattaessa, jos muistan oikein. Kirjassa nuori tyttö matkustaa autolla illalla äitinsä kanssa syrjäisellä seudulla. Joku pysäyttää auton ja äiti nousee ulos autosta. Tuntematon mies pahoinpitelee ja tappaa äidin ja tyttö juoksee metsään pakoon. Mies lähtee tytön perään, mutta tyttö pääsee karkuun, sillä hänen apunaan on jonkinlainen aavemainen olento, joka oli muistaakseni miespuolinen, mutta samannäköinen kuin tyttö. Tämä henkiolento seuraa tyttöä läpi tytön elämän ja suojelee tätä. Kukaan muu ei voi nähdä henkiolentoa kuin tämä tyttö. Tytölle tulee yllätyksenä, että tämä henkiolento on kykenevä myös pahaan. Jossain vaiheessa kirjaa tyttö myös kidnapataan. Kirjan lopussa tyttö asuu isänsä ja tämän uuden vaimon kanssa, joka odottaa lasta tai sitten oli juuri synnyttänyt, en kunnolla muista. Kuitenkin myös tällöin henkiolento aiheuttaa pahaa, vaikka tyttö oli luullut, että tätä henkiolentoa ei ole enää.

Olisi tosi kiva, jos tämä kirja vielä jostain löytyisi tai edes kirjan nimi, joskus 2000-luvuan alussa lainasin sen Malmin Kirjastosta Helsingissä. Oli muistaakseni kauhu/jännitysromaanien hyllyssä, ja kirjan kannessa oli muistaakseni tytön ja tämän henkiolennon kuva.

Vastaus

Vastattu

Etsin Google-haulla sekä Helmet-kirjastojen ja Finna.fi:n tietokannoista muun muassa hakusanoilla nuortenkirjallisuus, kauhukirjallisuus, tytöt ja henkiolennot, mutta vastaavaa kirjaa ei löytynyt. Etsin myös Kirjasampo.fi-palvelusta kuvailemaasi kansikuvaa, mutta tulokset eivät sopineet muihin tietoihin. Kollegojen muistissakaan ei tällaista kirjaa osunut kohdalle.

Ikärajaa kirjalla tuskin kuitenkaan on ollut, vaikka juoni kuulostaa sangen hurjalta, sillä Helmet-kirjastoissa vain elokuvilla ja konsolipeleillä on suositusikärajat.

Muistaisiko joku lukijoistamme kyseistä kirjaa?

Lähteitä:

Finna.fi. https://www.finna.fi/

Helmet.fi. https://www.helmet.fi/fi-FI

Kirjasampo.fi. https://www.kirjasampo.fi/