Miksi uutismuoto "espoolaismies" käyttänyt 50 tyttöä hyväkseen? Se loukkaa kaikkia kunnollisia espoolaismiehiä. Miksi ei voida sanoa "ulkomaalaistaustainen,…

Kysytty

Miksi uutismuoto "espoolaismies" käyttänyt 50 tyttöä hyväkseen? Se loukkaa kaikkia kunnollisia espoolaismiehiä. Miksi ei voida sanoa "ulkomaalaistaustainen, Espoossa asuva mies -

Vastaus

Vastattu

Vaikka tällaisesta sanavalinnasta voi tietysti kunnolla käyttäytyvä Espoossa asuva mies loukkaantua, on se myös asiallisesti ottaen täysin totta ja siinä mielessä asiallinen ilmaisu, jos syytetty on Espoossa asuva mies. Suomessa ei ihmisten etnistä taustaa rekisteröidä, mutta asuinpaikka tiedetään suhteellisen tarkasti.

Myös ilmaisu "ulkomaalaistaustainen" voisi loukata suurta joukkoa Espoossa asuvia, moitteettomasti käyttäytyviä miehiä, jotka ovat syntyneet jossain muualla kuin Suomessa. Myös Ruotsissa syntynyt suomalaisten siirtolaisten lapsi on teknisesti ottaen "ulkomaalaistaustainen".

Jos lehden uutisessa korostetaan rikollisen etnistä taustaa, sillä todennäköisesti halutaan vaikuttaa ns. maahanmuuttopoliittiseen keskusteluun. Useimmat ns. valtamedian toimijat välttävät keskustelun lietsomista tällä lailla ja yleensä vasta tuomion yhteydessä kerrotaan mahdollinen entinen kotimaa. Tällä halutaan korostaa sitä, että rikoksia tekevät yksilöt, eivät jonkin ryhmän jäsenet. Sama ajattelu löytyy Suomen perustuslaista ja oikeuskäytännöstä. Yksilöillä on oikeuksia ja vastuita, ei etnisillä tai syntymäpaikkaan liittyvillä ryhmillä.

Heikki Poroila