Mika Mölsä: Prosenttijengit tarkastelukohde: kaikki suomen kirjastot montako ihmistä jonottaa teosta ? siis paljonko on varauksia ?

Kysytty

Mika Mölsä: Prosenttijengit

tarkastelukohde: kaikki suomen kirjastot

montako ihmistä jonottaa teosta ? siis paljonko on varauksia ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkien Suomen kirjastojen varaustilanteen saa selville vain laskemalla eri kirjastojen varaukset yhteen. Suomessa on lähes 400 kuntien pääkirjastoa. Useimmat kunnankirjastot kuuluvat johonkin yhteiseen kirjastojen aineistotietokantaan, mutta erillisiä varausjonoja on silti lukuisa määrä. Frank-monihaun kautta selviää niiden maakuntakirjastojen tilanne, joilla on yhteinen kirjastojärjestelmä. Sen ulkopuolelle jää kuitenkin suuri määrä kirjastoja. Lisäksi kirjaa ja varauksia voi olla muissakin kuin kuntien kirjastoissa. Eli yhden kirjan kaikien varausten laskeminen olisi melkoinen työ.

Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoissa Prosenttijengin 20 kirjalla on 115 varaajaa.

Frank-monihakuun pääsee tästä:
http://monihaku.kirjastot.fi/