Mikä mahtaa olla sanan "grynderi" alkuperä? Kuulostaa erisnimeltä tai lainasanalta.

Kysytty

Mikä mahtaa olla sanan "grynderi" alkuperä? Kuulostaa erisnimeltä tai lainasanalta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaarina Turtian teoksessa Otavan uusi sivistyssanakirja (2005) kerrotaan sanan olevan peräisin saksankielisestä sanasta Gründer, joka tarkoittaa perustajaa. Kielessämme grynderi tarkoittaa itsenäistä talonrakennusalan yrittäjää, joka ostaa tontin, rakentaa ja myy asunnot ns. grynderiyhtiömenettelyn mukaisesti. Kirja mainitsee myös sanaan liittyvän keinottelun sivumakua.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Toista kotimaista kieltä koulussa lukenut muistaa sanan grunda = perustaa