Onko sukunimi Keurulainen lähtöisin Keuruulta? Jos ei ole niin mistä?

Kysytty

Onko sukunimi Keurulainen lähtöisin Keuruulta? Jos ei ole niin mistä?

Vastaus

Vastattu

Keurulainen on asukkaan lähtöpitäjää ilmaisevasta lisänimestä kehittynyt sukunimi, joka osoittaa, mihin asti Keuruulta on aikoinaan lähdetty uudistiloja raivaamaan.
Sana 'keuru', josta Keuruu juontuu, merkitsee käyrää, kourua.

Lähde: Mikkonen-Paikkala: Sukunimet (2000)