Mistä sukunimi Oinonen tulee? Onko nimellä mitään kytkentöjä juutalaisuuteen tai Suomessa asuviin juutalaisiin?

Kysytty

Mistä sukunimi Oinonen tulee? Onko nimellä mitään kytkentöjä juutalaisuuteen tai Suomessa asuviin juutalaisiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen asiantuntijan mukaan sukunimi Oinonen tuskin liittyy suoranaisesti juutalaisuuteen. Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan julkaisemasta Sukunimet-kirjasta löytyy tietoa
tästä sukunimestä. Nimi on syntynyt alun perin henkilön lisänimestä (kuten suuri joukko muitakin suomalaisia sukunimiä) ja sen taustalla on sana oinas, jolla on murteissamme merkitys 'pässi, jäärä'.

Oinonen on nykyisin noin 3000 ihmisellä sukunimenä.