Pyydän mahdollisimman täsmällistä tietoa sanan MOINATA merkityksistä. Verkosta löysin itse purjehdukseen liittyvän merkityksen moinata -verbille tyyntyä. Myös…

Kysytty

Pyydän mahdollisimman täsmällistä tietoa sanan MOINATA merkityksistä. Verkosta löysin itse purjehdukseen liittyvän merkityksen moinata -verbille tyyntyä. Myös MOINAA on suomi24.keskustelupalstan mukaan oululaisten lapinmurretta,tarkoittaa että on aika kastroida porot.

Kysyn merkitystä iäkkään henkilön puolesta. Hän sanoi, että on kirjoittanut joskus moinanneensa mutta ei nyt muista mitä se tarkoittaa. Hän sanoo, että sana liittyy purjehtimiseen ja sitä on käytetty Länsi-Suomessa Turun saaristoalueella.

Kiitos paljon vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanan moinata alkuperä voisi tulla ruotsinkielen sanasta mojna. Vinden mojnar, suomeksi tuuli tyyntyy.

Tässä merkityksessä sana löytyy myös purjehdussanastoa sisältävältä sivustolta http://personal.inet.fi/koti/seppo.kauranen/sanasto.htm