Otsikko
Mikä kirja sopisi 12-vuotiaalle suomea opettelevalle nuorelle, joka on kotoisin Vietnamista? Haluaisin löytää (ostaa) nuorten kirjan, joka olisi kirjoitettu…

Kysytty

Mikä kirja sopisi 12-vuotiaalle suomea opettelevalle nuorelle, joka on kotoisin Vietnamista? Haluaisin löytää (ostaa) nuorten kirjan, joka olisi kirjoitettu vietnamiksi, mutta sellaisia ei taida olla helppo saada Suomesta? Toinen hyvä vaihtoehto olisi Vietnamista tai vietnamilaisesta kertova kirja suomeksi. Löysin kyllä kiinnostavia vietnamilaisista kertovia romaaneita (Rakasta, Varjo ja viileys, Lyhyt maallinen loistomme ja Vuorten laulu), mutta ne taitavat kaikki olla aikuisten kirjoja. Olisi kiva löytää jokin kirja jo tähän ikävaiheeseen.

Vastaus

Vastattu

Löysin muutamia suomenkielisiä (ja helppolukuisia) kirjoja haulla Vietnam-> rajaus aihe -> rajaus kirja -> rajaus suomen kieli -> rajaus lastenkokoelma -> rajaus tapahtumapaikka vietnam. Helmet hakutulos

Esim. Maiju ja Bao / Marja-Leena Tiainen ; kuvittanut Väinö Heinonen (tosin tytöille suunnattu) ja Satu ystävältä / toimittanut Anna Liisa Salmela ; kuvitus: Riikka Juvonen , joka sisältää satuja eri maista.

Hieman hakua muuttamalla eli valitsemalla kieleksi vietnam, löytyy jo enemmän aineistoa. Helmet hakutulos. Osa kirjoista lienee tosin kuvakirjoja.

Kun rajaa hakua vielä varhaisnuorten kirjoihin, löytyy 45 ehdokasta. Helmet hakutulos esim.

Kính vạn hoa. Tập bốn, Ông thầy nóng tính / Nguyễn Nhật Ánh. tai Kính vạn hoa. Tập năm, Xin lỗi mày, Tai To!/ Nguyễn Nhật Ánh.

Suomenkieltä opettelevalle voisivat sopia myös kirjat joita on sekä suomeksi että vietnamiksi. Esim. Ella ja Pate sarja tai Harry Potter sarja.

Suomenkielisiä varhaisnuorten kirjoja voisi kokeilla. Niiden aiheista löytyy paljon valinnanvaraa esim. urheilu, fantasia, scifi, eläimet, historialliset seikkailut... Helmet hakutulos

Suomen kielen opiskelussa voi olla apua myös helppolukuisista kirjoista tai Selkokirjoista.