Maanalaiset joet Suomessa, erityisesti Lapissa kaikki mahdollinen tieto tai sen hankintatapa, vaikkapa nettiosoitteet kiitos

Kysytty

Maanalaiset joet Suomessa, erityisesti Lapissa kaikki mahdollinen tieto tai sen hankintatapa, vaikkapa nettiosoitteet kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa Lapin tai ylipäätään Suomen maanalaisista joista ei tunnu paljoa löytyvän. Teoksessa Lappi (osa 3, toim. Linkola et al.) kuitenkin mainitaan yhdessä kuvatekstissä maan alle katoava puro Enontekiön Toskaljärvellä. Samassa todetaan, että kyseessä on karstialueille tyypillinen ilmiö, joka Suomen oloissa on erittäin harvinainen. Myös Suomen kartastossa (osa 1: fyysinen ympäristö) kerrotaan, että karsti-ilmiöt ovat Suomessa harvinaisia yksityiskohtia.

Geo-kirjasarjan 4. osassa on artikkeli karsti-ilmiöstä (karsti = eräiden kivilajien tietyissä oloissa tapahtuva liukeneminen), jossa käsitellään jonkin verran maanalaisia jokia yleisesti.

Karstia käsitteleviä sivuja on netissä useita, tosin englanninkielisiä, katso esim. linkkiluettelo sivulla http://hum.amu.edu.pl/~sgp/spec/linkk.html . Lisää voi etsiä vaikkapa Google-hakuohjelmalla http://www.google.com/ hakusanalla karst.