Mikä on jeesiönjoen ja kitisen historia? Ovatko syntyneet heti jääkauden jälkeen?

Kysytty

Mikä on jeesiönjoen ja kitisen historia? Ovatko syntyneet heti jääkauden jälkeen?

Vastaus

Vastattu

Kitinen saa alkunsa Kittilän pohjoisosasta ja laskee Sodankylän ja Pelkosenniemen kautta Kemijokeen. Jeesiöjoki eli Jesiöjoki on Kitisen oikea lisäjoki, joka sai alkunsa Jeesiöjärvestä Kittilän puolelta ja laskee Sodankylän kirkolla Kitiseen.

Kirjastokokoelman lähteiden perusteella on saatu seuraava tieto:

Maanpinta oli jään perääntymisvaiheessa lähes 200 metriä nykyistä tasoa alempana.  Vetäytyvän jäätikön eteen patoutui pienempiä ja suurempiä jääjärviä. Kitisen laakson oltua vielä perääntyvän jään patoama pohjoisesta, sulamisvedet muodostuivat jääjärven Viiankiaavan-Saariaavan alueella. Jääjärvetkin olivat suureksi osaksi jäälohkareista täyttäneitä altaita, jossa vapaan veden osuus oli vähäinen. Jäätikön reunan lähestyessä Kitisen laaksoa, Porttipahdan jääjärven vesien lasku uoma siirtyi Vuotson länsipuolilta jääjärven kaakkoisosaan. Kun jäätikkö vetäytyi länteen, jääjärven vedet pääsivät laskemaan Kumputunturin ja Haurespään vaarajonojen väliseen laaksoon, josta ne virtasivat Sattasjokeen ja Kitiseen. Laakso syntyy yleensä virtaavan veden tai jäätikön kaivertaessa kallioon uran, näin voi olettaa että siellä oli jo jokivirta. Jäätikön reunan vetäydyttyä, Ounasjoen jääjärven vesille aukeni uusi lasku-uoma Jeesiöjärven länsipuolelta kiertäen Jeesiöjokeen. Vedenpinta asettui 207 metrin korkeudelle. Jääjärvi-vaihe päättyi kun mannerjäätikön reuna perääntyi noin 10 500 vuotta sitten. Kitisen laaksossa Ancylusjärvi ulottui Sodankylän kirkolle. Tästä voi päätellä että Jeesiöjoki sai silloin alkunsa.

Lähteet:

Manner R. Lapin geologia

Pohjois-Suomen maaperä

Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin historia

Sattanen ajan virrassa