Luen Martta Vihervuoren kirjaa Myötäeläjän muistelmat. Kirjassa puhutaan pituusmitasta "itävallanmaili". Minkä mittaista matkaa sillä tarkoitetaan?

Kysytty

Hei

Luen Martta Vihervuoren kirjaa MYÖTÄELÄJÄN MUISTELMAT, Otava 1990. Kirjassa puhutaan pituusmitasta "itävallanmaili". Minkä mittaista matkaa sillä tarkoitetaan? Yritin etsiä, mutta tarkkaa kuvausta en löytänyt. Matkakuvauksen perusteella se voisi olla lähellä suomalaista peninkulmaa eli kymmentä kilometriä. Olenko oikeilla jäljillä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Olet oikeassa, itävallanmailista löytyy nihkeästi tietoa etenkin suomeksi. Englanninkielisen Wikipedian sivuilla oli kuitenkin tämän linkin takaa löytyvä maileja käsittelevä artikkeli, jonka mukaan itävallanmaili olisi ollut aikoinaan käytössä Etelä-Saksassa sekä silloisessa Itävallan keisarikunnassa ja pituudeltaan 7.586 kilometriä. Aivan nykyisen kotimaan peninkulman tasolle se ei siis yllä, joskin vuoteen 1655 saakka itävallanmaili olisi ollut voitokas - tuolloin ns. vanhan suomalaisen peninkulman pituus oli vain kuutisen kilometriä.

1 ääntä

Kommentit