Löytyykö tietoa vanhasta kevätrunosta, alkaa sanoilla : Nyt kevät on ja luonto herää, kielokin jo tekee terää... Tuttavani, ikä 104 v., lausui…

Kysytty

Löytyykö tietoa vanhasta kevätrunosta, alkaa sanoilla : Nyt kevät on ja luonto herää, kielokin jo tekee terää...
Tuttavani, ikä 104 v., lausui syntymäpäivänään runon, minkä on esittänyt kansakoulun kevätjuhlissa. Yritin etsiä runoa ja kirjoittajaa, mutta en löytänyt. Terveisin, syntymäpäivillä ollut

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on nimeltään "Elämän kouluun" ja sen on kirjoittanut Alpo Noponen (1862-1927). Runo alkaa: "Nyt kevät on. Nyt luonto herää. Povensa auliin avaa maa, salolla kielo tekee terää". Runo, jossa on kuusi säkeistöä, sisältyy seuraaviin kirjoihin:

Suomen kirja [1] : lukukirja ylemmän kansakoulun kolmatta ja neljättä lukuvuotta varten / toimittaneet Mikael Soininen ... [ja muita] (tästä kirjasta on olemassa useita painoksia, mutta ainakin vuonna 1925 julkaistussa painoksessa runo on sivuilla 155-156)

Valistuksen isänmaallinen lukukirja : ylemmän kansakoulun kolmatta ja neljättä lukuvuotta varten / toimittivat Konr. Hildén ... [ja muita] (tästäkin kirjasta on olemassa useita painoksia, mutta ainakin vuonna 1910 julkaistussa painoksessa runo on sivuilla 158-159)

Valistuksen isänmaallinen lukukirja : yläkansakoulun kolmatta ja neljättä lukuvuotta varten / toimittivat Konr. Hildén ... [ja muita] (myös tässä vuonna 1928 julkaistussa painoksessa runo on sivulla 200-201)

Joitakin pieniä eroja näissä eri kirjoissa julkaistuissa versioissa on.

Sama runo löytyy myös nimellä "Elämän koulu" Aksel Törnuddin "Koulun laulukirjasta", josta on myös olemassa useita painoksia (esimerkiksi 4. painos 1922 ja 5. painos 1923). Siinä runosta on vain kolme ensimmäistä säkeistöä. Laulukirjassa on myös laulun melodianuotinnos, mutta sävelmän alkuperästä mainitaan vain paikkakunta Johannes. Sanoittajan nimeä ei nuotissa mainita. Laulukirjaan on olemassa erillinen säestysnuotti nimellä "Koulun laulukirjan säestykset".