Olen 67-vuotias ja olen pienenä poikana koulussa lausunut runoa, jossa on mm. teksti "aamuin vielä poikaräiväin peukaloita paleltaa". Olen unohtanut, kuka…

Kysytty

Hei
Olen 67-vuotias ja olen pienenä poikana koulussa lausunut runoa, jossa on mm. teksti "aamuin vielä poikaräiväin peukaloita paleltaa". Olen unohtanut, kuka runon on kirjoittanut ja mitä muuta runossa on. Nyt näin eläkkeellä haluaisin palauttaa mieleeni tuon runon, mutta en osaa etsiä sitä mistään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alpo Noposen runossa Vuosileikki on teksti: "Maaliskuu tuo sanomaa saavunnasta kevätpäiväin. Aamuin vielä lapsiräiväin peukaloita paleltaa, vaikka lämmittävä syli aukeaa jo hankein yli".
Runo sisältyy Runo on vapaa : radiokuuntelijoiden suosikkirunot -nimiseen teokseen, sivu 578 (Otava 1996)
http://www.helmet.fi/record=b1087993~S9*fin

Alunperin runo on julkaistu Valistuksen lukukirjassa vuodelta 1906.

Runoa on kysytty aiemminkin
http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=d3c64152-bc4…