Kysyin jo aiemmin huhtikuussa runoa,josta mielessä on vain sanat :kuollut luonto herää eloon.

Kysytty

Kysyin jo aiemmin huhtikuussa runoa,josta mielessä on vain sanat :kuollut luonto herää eloon.Siihen on olemassa myös sävel,jonka mukaan sitä on laulettu kansakoulussa joskus 1920-luvulla.Laulu on melankoolinen,keväästä kertova,
Kun olen asiaa koittanut selvittää,niin törmäsin tietoon Alpo Noposen runosta Elämän kouluun.En kuitenkaan löytänyt tuota runoa vaan ainoastaan tiedon sen olemassaolosta.Olisiko mahdollista löytää tuo runo ja katsoa,olisiko siinä noita sanoja kuolleen luonnon eloon heräämisestä.
Voi kyllä olla,että kyse on jostain ihan muusta runosta,

Kiitos,kun saan kysyä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alpo Noposen runosta Elämän kouluun on kysytty palvelussa aiemmin. Pääset lukemaan kysymyksen vastauksineen täältä: https://www.kirjastot.fi/kysy/loytyyko-tietoa-vanhasta-kevatrunosta-alkaa). Vastauksesta löytyy lähteitä, mistä Noposen runo löytyy.

Noposen runon 1. säkeistössä käsitellään luonnon heräämistä seuraavalla tavalla:

Nyt kevät on. Nyt luonto herää.

Povensa auliin avaa maa,

salolla kielo tekee terää,

luo vaahder vaippaa vihantaa;

nyt orastaa jo pellon multa,

siin’ armas kohta viljakulta

maanmiehen auvoks aaltoaa.

"Kuollut luonto herää eloon" -säe ei siis ole suoraan ainakaan Noposen runon tästä versiosta. Muuten se sopii aika hyvin kuvailuusi.