Otsikko
Löytyykö teosta tai kertomusta, suomalaista tai ulkomaista, jossa käsitellään tuomarin (tai jonkin muun lakimiehen) joulua tai joulunviettoa jossakin…

Kysytty

Löytyykö teosta tai kertomusta, suomalaista tai ulkomaista, jossa käsitellään tuomarin (tai jonkin muun lakimiehen) joulua tai joulunviettoa jossakin tuomioistuimessa? Tarvitsisin tällaista pohjaa puheen valmisteluun.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti aivan kysymäsi kaltaista teosta ei löytynyt. Muita joulutarinoita on kyllä paljonkin, tässä niistä muutamia.

Kaikkein perinteisimpiä joulutarinoita voi lukea mm. F.E.Sillanpään teoksesta Taatan joulu tai Mika Waltarin Joulutarinoista. Nimellä "Hauskaa joulua" on julkaistu kaksikin vanhoja joulutarinoita yhteen kokoavaa teosta, ensin Erkki Valkeilan (Joulukertomuksia kahdeksan vuosisadan ajalta, Karisto 1947) ja myöhemmin Juri Nummelinin kokoamana (Vanhoja joulukertomuksia, Turbator 2012). Perinteisiä joulurunoja voi lukea esim. kokoelmasta Valoksi maan päälle, johon Jarkko Laine on kerännyt Viljo Kajavan kauneimmat joulurunot, Otava 1998. Käännöskirjallisuudesta tunnetuin vanha joulutarina lienee Dickensin Joululaulu (tunnetaan myös nimillä Jouluilta sekä Jouluaatto).

Hieman erikoisemmissa olosuhteissa vietetyistä jouluista kerrotaan Otavan vuonna 1998 julkaisemassa kokoelmassa Erilaista joulua. Sen alaotsakkeesta "Kirja kaikille joulun raskauttamille" voi arvella tyylilajia.

Jouluisia jännitystarinoita on julkaistu kaksi kokoelmaa nimekkeellä Joulutarinoita, Helmi Kustannus 2003 ja 2006. Näihin molempiin on kerätty pohjoismaisten jännityskirjailijoiden jouluaiheisia novelleja.

Joseph Brodskyn epäsovinnaisia joulurunoja on suomennettu teokseen Joulutähti, Tammi 1999.

Lakimiehistä kertovia kaunokirjallisia teoksia pääset selaamaan esim. Vaski-tietokannasta osoitteesta www.vaskikirjastot.fi/. Linkki http://goo.gl/w2V6YO vie valmiiseen hakutulokseen, jossa haku on rajattu koskemaan suomenkielisiä kaunokirjallisia tekstejä, joita on kuvailtu asiasanalla lakimiehet. Valitettavasti näistä yksikään ei vaikuta kovin jouluiselta.