Sain toimeksiannon Espanjasta lausunnan opettajaltani: Pitäisi löytää kirja, jossa on seuraavanlainen kohtaus: Köyhään kotiin tulee pappi tai joku vastaava…

Kysytty

sain toimeksiannon Espanjasta lausunnan opettajaltani:
Pitäisi löytää kirja, jossa on seuraavanlainen kohtaus:
Köyhään kotiin tulee pappi tai joku vastaava kirkollinen mies kylään
ja pienen pojan äiti laittaa ateriaksi kanaa. Mutta nälkäinen poika saisi ottaa kanaa vasta, kun olisi ensin syönyt muuta, olisiko ollut keittoa. Mutta poika ei pystynyt syömään ollenkaan kun hän kauhuissaan katsoo, kuinka kanan palat hupenevat tarjoiluvadilta pappismiehen
syödessä niitä toinen toisensa perään.
Arvelu on, että kohtaus olisi Henry Millerin romaanista Kauriin kääntöpiiri. Kuitenkaan en ole sellaista kirjasta löytänyt. Muistaisiko joku kohtauksen ja kirjan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Opettajasi muistama kohtaus on Richard Wrightin romaanista Musta poika (Black boy). Vuoden 1947 suomennoksessa (s. 41-42) pienen pojan äiti kutsuu saarnaajan päivälliselle, ja tapahtumat sujuvat juuri kuten opettajasi muistaa.

Kirjan saa lainaan Helmet-kirjastoista:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Smusta%20poika%20wright__Ff%…

0 ääntä

Kommentit

Muutama vuosi sitten luin kirjan joka kertoi pienen pojan kasvutarinan ensin luostarikoulussa papiksi ja sieltä eteenpäin. Lopuksi hän erosi kirkosta ja muistaakseni jatkoi luennoitsijana. Kirrjassa kerrottiin esim pojan rakastumisesta ja kuinka se oli kiellettyä luostarissa, kuinka hän salaa rakasti, muinka hän kyseenalaisti monia uskonnon oppeja jo pienenä ja kuinka hän toimi pappina useassa kylässä ja sitten myöhemmin erosi muistaakseni kirkon liiallisen holhoamisen takia.
Nämä ovat hajanaisia muistoja ja siksi haluaisn ko kirjan lukea uudelleen. Kirja oli vaikuttava.