Joulukertomus, jossa Jeesus ilmestyy miehelle unessa ja sanoo tulevansa käymään. Mies valmistautuu ylhäisen vieraan vierailuun, siivoaa ja kokkaa. Hänellä käy…

Kysytty

Joulukertomus, jossa Jeesus ilmestyy miehelle unessa ja sanoo tulevansa käymään. Mies valmistautuu ylhäisen vieraan vierailuun, siivoaa ja kokkaa. Hänellä käy sairas ja vanhus ja koditon, kaikki hän syöttää ja kohtelee, mutta odottaa edelleen vierastaan. Sitten Jeesus ilmestyy hänelle taas unessa, ja hän kysyy vierailuaikaa. Jeesus vastaa: Minähän kävin jo. Kolme kertaa." Kuka tietää missä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikuttaa kovasti Leo Tolstoin novellilta Missä on rakkautta, siellä on myös Jumala (Tolstoin tarinoita, Karisto 1979).
Novellissa suutari Martyn Avdeits kestitsee tosin kadunlakaisijaa, köyhää äitiä lapsineen sekä kaupustelijaeukkoa ja pojannulikkaa.
Samasta tarinasta on tehty myös ainakin kaksi lastenkirjaa:
*Holder: Pappa Panovin erikoinen vieras (Kirjaneliö 1979) sekä
*Tolstoi: Suutari Martti (Lasten Keskus 1986).

Tarina ei alkujaan ollut Tolstoin oma, vaan hän muokkasi sen ranskalaisesta kansansadusta.

21 ääntä

Kommentit

Hieno pienoisnäytelmä pappa Panov! Kuudesluokkaiset esittivät sen joulujuhlassa.