Voisitteko vinkata muutamaa (4-5) venäläistä nykykirjailijaa, joiden tekstejä (novelleja tai pidempää kaunokirjallista tekstiä) olisi saatavana Suomesta…

Kysytty

Voisitteko vinkata muutamaa (4-5) venäläistä nykykirjailijaa, joiden tekstejä (novelleja tai pidempää kaunokirjallista tekstiä) olisi saatavana Suomesta. Tarkoitus olisi siis löytää sellaisia nykykirjailijoita, joita luetaan Venäjällä tällä hetkellä. Tekstien ei tarvitse olla suomeksi. Netistä löytyy kyllä kaikenmaailman portaaleja täynnä kaikenmaailman soopaa, mutta jos olisi muutama nimi, joihin tarttua kiinni, asia olisi huomattavasti helpommin lähestyttävissä. Voisi löytääkin sieltä suosta jotakin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä neljä nykyvenäläistä kirjailijaa, joiden tuotantoa on käännetty myös suomeksi:

Boris Akunin, jonka sarjasta "Erast Fandorinin tutkimuksia" on suomennettu osat: "Asaselin salaliitto", "Turkkilainen gambiitti" ja "Leviatanin purjehdus". Akuninin kirjat ovat historiallisia dekkareita, joissa on myös parodisia piirteitä.

Aleksandra Marininan "Anastasija Kamensakaja" - kirjoista on suomennettu vasta yksi eli "Irina tietää liikaa". Kyseessä on nyky-Moskovaan sijoittuva dekkarisarja, joiden tunnelma on nähdäkseni hyvin aito.

Ljudmila Ulitskajalta on niinikään suomennettu vasta yksi teos, pienoisromaani "Iloiset hautajaiset". Tämä kuvaa lämpimällä tavalla New Yorkiin 1970-luvulla emigroituneita Venäjän juutalaisia taiteilijoita, elämäntaiteilijoita.
Ruotsiksi on ilmestynyt hänen 1900-luvun venäläis-naisia kuvaava romaaninsa "Sonetjka".
Ulitskajalta löytyy venäjäksi mm. "Devotski" -niminen novellikokoelma, joka sisältää kehityskertomuksia 1940-luvun neuvostoliittolaisista koululaisista. Tämä saattaisi muotonsa puolesta sopia tarkoituksiisi.

Viktor Peleviniltä on suomennettu aikakausiromaani, tv- ja mainosmaailmaan sijoittuva "Generation P", tieteisromaania muistuttava satiiri "Hyönteiselämää" sekä astronauteista kertova, mustan huumorin edustaja "Omon Ra".

Varsin suosittu näyttää olevan myös ironisia dekkareita kirjoittava Darja Dontsova. Hänenkin teoksiaan on kirjastoissa venäjäksi.

Helsingissä on myös kaksi venäläiseen kirjallisuuteen erikoistunutta kirjakauppaa: Onegin Books Kalliossa ja Ruslania Books Itä-Pasilassa.

Onegin-kirjakaupan löydät osoitteesta http://www.saunalahti.fi/~onegin/. Sivulta on linkkejä kirjaluetteloihin mm. venäläiseen nykykirjallisuuteen. Listoilla näyttää olevan myös lyhyitä luonnehdintoja niillä olevista kirjoista.

Ruslanian löydät osoitteesta http://www.ruslania.com . Heidän sivultaan ei valitettavasti avaudu linkkejä kirjaluetteloihin.