Otsikko
Helmetissä voi jo nyt kirjautua uuteen asiakastulostusjärjestelmään. Kävin siellä ja sivut ovat englanniksi. Kai suomentuvat!?! Mikä kaikki muuttuu uuden…

Kysytty

Helmetissä voi jo nyt kirjautua uuteen asiakastulostusjärjestelmään. Kävin siellä ja sivut ovat englanniksi. Kai suomentuvat!?!
Mikä kaikki muuttuu uuden systeemin mukana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteet siirtyvät yksitellen uuteen järjestelmään maaliskuun loppuun mennessä. Osa kirjastoista käyttää siis vielä vanhaa järjestelmää, osa uutta. Uuteen järjestelmään tehdä lisäksi vielä hienosäätöä siirtymiskauden ajan.

Sivu asiakastulostus.hel.fi pitäisi näkyä suomeksi. Kielen voi valita oikeassa yläreunassa olevasta valikosta, jossa näkyy lipun kuva. Valitettavasti aktivointiviesti, jonka asiakas saa sähköpostilla rekisteröidessään tilinsä, tulee kaikille vielä englanninkielisenä. Suomennos saadaan myöhemmin.

Uudessa järjestelmässä asiakastietokoneille kirjautumiseen ei tarvita enää kirjastokortin numeroa tai sen tunnuslukua. Toisin kuin aiemmin, käyttäjän tallennetut ja väliaikaiset tiedostot poistetaan heti, kun käyttösessiosta kirjaudutaan ulos. Jatkossa kirjastojen varattavat tietokoneet löytyvät Varaamo-palvelusta osoitteessa varaamo.hel.fi. Varaukset tehdään tätä kautta.

Tulostaakseen tiedostojaan asiakkaan täytyy luoda käyttäjätili osoitteessa asiakastulostus.hel.fi. Rekisteröityessään asiakas saa PIN-koodin. Tätä koodia hän käyttää, kun hän lähettää asiakirjoja tulostimelle ja kun hän kirjautuu tulostimelle kirjautuessa asiakirjojen tulostaakseen asiakirjansa.

Aikaisemmassa Papercut-tulostusjärjestelmässä asiakas sai säännöllisesti kaksi euroa tulostussaldoa ja saattoi ladata käyttäjätililleen saldoa tulostamista varten. Nämä ominaisuudet poistuvat Papercutin jäädessä pois. Asiakas maksaa tulosteensa asiakaspalvelupisteessä tulostuksen jälkeen. Asiakkaan ennen uudistusta Papercutiin itse lataama saldo säilyy kuitenkin vuoden 2023 loppuun asti. Sitä voi käyttää asiakastulosteiden maksamiseen.

2 ääntä

Kommentit

hyvä juttu