Otsikko
Löytyykö mistään koottua nuottiteosta legendaaristen Muumi animaatiosarjojen musiikeille? Tai löytyisikö edes yksittäisiä nuotteja eri kappaleille?

Kysytty

Löytyykö mistään koottua nuottiteosta legendaaristen Muumi animaatiosarjojen musiikeille? Tai löytyisikö edes yksittäisiä nuotteja eri kappaleille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saksalais-puolalais-itävaltalainen yhteistuotanto, pala-animaatiosarja Muumien maailma tehtiin vuosina 1977–1982. Suomen televisiossa sarjaa esitettiin 1980-luvulla nimellä Muumilaakson tarinoita. https://fi.wikipedia.org/wiki/Muumien_maailma

Kysyjä tarkoittanee kuitenkin myöhäisempää Muumilaakson tarinoita -sarjaa, vuosina 1990–1992 tehtyä animaatiosarjaa. Se oli Suomessakin hyvin suosittu. https://fi.wikipedia.org/wiki/Muumilaakson_tarinoita

Sarjan taustamusiikit sävelsi japanilainen Sumio Shiratori. Hän sävelsi kuvakäsikirjoitusten pohjalta yhteensä 260 eri kappaletta. Japanin ulkopuoliset, myös Suomessa soivat tunnusmusiikit sävelsi hollantilainen Pierre Kartner. Suomen- ja ruotsinkieliset versiot esittää Benny Törnroos. Kaksi sarjasta peräisin olevaa laulua on saatavissa nuotinnoksena:

Kartnerin säveltämä ja Jertta Ratia-Kähösen sanoittama Käy muumilaaksoon löytyy nuotinnettuna esimerkiksi Suuren toivelaulukirjan osasta 10, sekä monesta lastenlaulukirjasta, kuten Lasten laulusuosikit (F-Kustannus, 2012) ja Lasten oma toivelaulukirja (F-kustannus, 2013)

Myös Hei muumit -kappale on teoksessa Suuri toivelaulukirja 10 ja esim. nuottikirjassa Kultainen lastenlaulukirja.

Törnroos levytti vuonna 1992 myös muita Muumi-aiheisia lauluja sisältäneen levyn. Näistä ei löytynyt nuotinnosta.

Televisiosarjan musiikkia ovat analysoineet Henri Piispanen ja Ville-Pekka Vaaralahti opinnäytetyössä Mistä on muumimainen musiikki tehty? Muumilaakson tarinoita -televisiosarjan taustamusiikin syväanalyysi & pastissityö. https://www.theseus.fi/handle/10024/352296