Onko kirjastoissa paljon tietoa nuorten ja lasten animaatioista, mm. niiden historiasta?

Kysytty

Onko kirjastoissa paljon tietoa nuorten ja lasten animaatioista, mm. niiden historiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoista löytyy lukuisia lasten ja nuorten animaatioita käsitteleviä kirjoja. Suuri osa teoksista on englanninkielisiä, mutta tietoa animaatioista löytyy myös suomeksi.

Yleisesitys animaatioiden historiasta on esimerkiksi teoksessa
Beck, Jerry: Animation art: from pencil to pixel, the history of cartoon, anime & cgi. Harper Design International, an Imprint of HarperCollins Publishers 2004.

Animaatioista yleensä kerrotaan myös seuraavassa tietokirjassa
Tietoretki, Lasten tietokirjasto, osa 8, Sanat ja kuvat. Weilin & Göös 2005.

Seuraava hakuteos sisältää listan ja lyhyet juoniselostukset japanilaisista animaatioista 90 vuoden ajalta
Clements, Jonathan: The anime encyclopedia. A guide to japanese animation since 1917. Stone Bridge Press 2001.

Animaatioiden mestareista ja heidän tuotannostaan on kirjoitettu erilaisia teoksia, esimerkiksi seuraavat:
Adams, T.R.: Tom and Jerry: fifty years of cat and mouse. Pyramid books 1991.
Adamson, Joe: Bugs Bunny: fifty years and only one grey hare. Pyramid Books 1990. (Väiski vemmelsääri)
Finch, Christopher: The art of Walt Disney: from Mickey Mouse to the Macig kingdoms. Harry N. Abrams 1983.
Finch, Christopher: Jim Henson: the Works: the art, the macig, the imagination. Random House 1993. (Käsittelee Muppet show –animaatioita).
Halas, John: Masters of animation. BBC Books 1987.
Thomas, Bob: Walt Disneyn elämänkerta. Gummerus 1991.
Tieman, Robert: Disney-aarteet. Helmi 2003.

Lisäksi kirjastoissa on monia animaatioiden tekniikasta ja tekemisestä kertovia kirjoja. Kirjaston henkilökunnalta voit kysyä myös animaatioita käsitteleviä lehtiartikkeleita.

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun arkistosta löydät aikaisempia animaatioihin liittyvien kysymysten vastauksia osoitteesta http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/arkisto.aspx
Kirjoita hakukenttään sana animaatio tai animaatioelokuvat.