Otsikko
Missä tietolähteissä kerrotaan muumikirjojen kääntämisestä, varsinkin suomentamisesta?

Kysytty

Missä tietolähteissä kerrotaan muumikirjojen kääntämisestä, varsinkin suomentamisesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muumikirjojen kääntämistä käsittelevä uusin teos lienee Yvonne Bertillsin vuonna 2003 ilmestynyt väitöskirja "Beyond identification:proper names in children's literature". Virpi Kurhelan toimittamassa teoksessa "Muumien taikaa. Tutkimusretkiä Tove janssonin maailmaan" käsitellään kääntämistä melko seikkaperäisesti.

Tove Janssonin kirjojen suomentamisesta on tehty useita opinnäytetöitä ja useita artikkeliviitteitä löytyy myös. Hyviä tiedonlähteitä ovat tietokannat LINDA ja ARTO, ks. www.linneanet.fi.

Kouvolan käännöstieteen laitoksen opinnäytetöiden listan saa esille osoitteesta http://rosetta.helsinki.fi.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran käännöstietokannasta voit hakea ketkä kaikki ovat kääntäneet Muumikirjoja. Osoite on http://dbgw.finlit.fi/fili/kaan.php

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Saksannoksista kerrotaan teoksessa "Tove Jansson rediscovered", luku "Moomin's adventures in the German-speaking countries" (s. 131 - 145).