Löytyykö minkäänlaista islannin kielen oppikirjaa? Löytyykö minkäänlaista matkaopasta islannista?

Kysytty

Hei! Löytyykö minkäänlaista islannin kielen oppikirjaa?
Löytyykö minkäänlaista matkaopasta islannista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Islannista kiinnostuneille voi Kuopion kaupunginkirjasto tarjota runsaasti erilaista aineistoa, sillä meillä sijaitsee Islanti-kokoelma, yksi viidestä Suomeen perustetusta pohjoismaisesta kirjallisuuskeskuksesta. Kokoelmassa on Islantia käsittelevää kirjallisuutta sekä islantilaisten kirjailijoiden teoksia alkukielellä ja käännöksinä noin 3000 teosta. Kokoelma on lainattava ja sijoituspaikka on lainausosastolla. Kokoelmassa on mm. seuraavia Islannin kielen oppikirjoja: Allt í lagi : islannin kielen oppikirja ja Opi islantia : oleellisia sanoja ja sanontoja aloittelijoille (CD-ROM-levy) sekä Learning Icelandic, mikä sisältää kirjan ja CD-levyn. Osa kieliaineistosta on pääkirjaston musiikkiosastolla, kuten Hildur Jónsdóttirin Teach yourself Icelandic. Kyseessä on Islannin kielen kurssi aloittelijoille, opetuskielenä englanti. Pakettiin sisältyy tekstikirja ja kaksi CD-äänitettä. Islannin kielen sanakirjoja on myös lainattavissa sekä kirja- että CD-ROM-muodossa.

Matkaoppaita on useita kymmeniä, uusimmista voi mainita Hans Klüchen teos Iceland (Insight compact guides) ja Paul Hardingin Iceland (Lonely Planet). Suomenkielellä on vain Sigurbjörg Árnadóttirin Vastakohtien Islanti, ja se on vuodelta 1994. Aineiston saatavuuden voi tarkistaa Kuopion kaupunginkirjaston aineistotietokannasta Web-Origosta: http://kirjasto.kuopio.fi/ .