Haluaisin kääntää sanan LÄHTEENMÄKI suomen kielestä islanniksi

Kysytty

Haluaisin kääntää sanan LÄHTEENMÄKI suomen kielestä islanniksi

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaista sanaa tuskin löytyy sellaisenaan sanakirjoista. Islannin kieli on oppikirjojen ja kielioppien mukaan kuitenkin varsin joustava yhdyssanojen muodostamisessa ja voimme ehkä itse kääntää sanan.

Lähde on islanniksi esim. lind, mäki esim. hæð

Yhdyssana voidaan islannissa muodostaa samoin kuin suomessa eli alkuosa taivutetaan omistussijassa (genetiivissä) ’lähteen’, loppuosa taas lauseyhteyden mukaan

Saamme lindarhæð ’lähteenmäki’

Ponin nimessä esiintyvä prepositio frá edellyttää, että yhdyssanaa (oikeammin sen jälkiosaa) myös taivutetaan. Tässä sanassa vaadittu muoto (datiivi) on kuitenkin perusmuodon kaltainen eli

Andi frá Lindarhæð