Löytyykö kirjaa, videota tai DVD:ta joka käsittelee Berliinin ilmasiltaa joka toimi 1948-49?

Kysytty

Löytyykö kirjaa, videota tai DVD:ta joka käsittelee Berliinin ilmasiltaa joka toimi 1948-49?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Berliinin ilmasiltaa ja saartoa käsittelee vuonna 2005 ilmestynyt saksalainen elokuva "Taistelu Berliinistä - kylmän sodan ensi päivät". Romaaneista Leon Urisin "Harmagedon - romaani" (1963) kuvaa elämää saarretussa Berliinissä, ja ilmasilta on kirjan tapahtumien keskiössä. Lisäksi ilmasilta on tärkeässä roolissa Hammond Innesin ilmailuseikkailussa "Kummituslentokone" (1951).

Tietokirjoista aihetta käsitellään melko kattavasti ainakin Alexandra Richien teoksessa "Faust's Metropolis - A History of Berlin" (1998, s. 663-673).

Vaski-kirjastojen kokoelmista ei löydy tietokirjaa, joka keskittyisi ainoastaan ilmasiltaan tai Berliinin saartoon, mutta aiheesta on kirjoitettu useita kattavia teoksia englanniksi (esim. Roger G. Miller: "To Save a City - The Berlin Airlift, 1948-1949" & Daniel F. Harrington: "Berlin on the Brink - The Blockade, the Airlift, and the Early Cold War").