Arki sodanjälkeisessä Berliinissä

Kysytty

Olen yrittänyt löytää kirjaa, joka kertoisi sodanjälkeisestä elämästä Berliinissä. Alkaen heti sodan päättymisestä. Miten arki rullaa, miten "valloittajat" toimivat jne. Aikalaiskertomus, elämänkerta, faktaa ei fiktiota. Berliinin muuri -teos (Frederick Taylor) on jotain sinne päin. Postwar: A History of Europe Since 1945 (Tony Judt) on hieman liian yleinen historia teos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sodanjälkeisen Saksan ja Berliinin arjesta on kirjoitettu melko runsaasti, mutta suomennoksia on olemassa valitettavan vähän.

Vaski-kirjastoista löytyy esimerkiksi kulttuurihistorioitsija Wolfgang Schivelbuschin teos In a Cold Crater: Cultural and Intellectual Life in Berlin, 1945-48 (1998). Schivelbusch keskittyy pääasiassa Berliinin kulttuurielämään sodanjälkeisessä Berliinissä. Vaski-kirjastoista löytyy lisäksi Marta Hillersin omaelämäkerrallinen teos Nainen Berliinissä: Päiväkirja 20.4.-22.6.1945 (1954). Tässä anonyymisti julkaistussa kirjassa tekijä kuvailee omaa elämäänsä sodan viimeisinä päivinä sekä sodan jälkeen. Tietoa sodanjälkeisestä elämästä löytyy jonkin verran sotahistorioitsija Antony Beevorin teoksesta Berliini 1945 (2002). Näiden teosten lisäksi tietoa voisi löytyä myös Barry Turnerin teoksesta The Berlin Airlift: The Relief Operation That Defined the Cold War (2018) ja Lara Feigelin teoksesta The Bitter Taste of Victory: In the Ruins of the Reich (2017)

Lisää lukuvinnkkejä löytyy toimittaja Anika Scottin ylläpitämiltä verkkosivuilta, jotka käsittelevät sodanjälkeistä Saksaa: https://postwargermany.com/books/. Scott on listannut sivuilleen sekä tietokirjoja että fiktiota. Sivuilta löytyy myös listaus elokuvista, jotka sijoittuvat sodanjälkeiseen Saksaan. Monet kirjoista eivät löydy Suomen kirjastoista. Muistathan, että voit kuitenkin tehdä kirjastollesi hankintaehdotuksen kirjasta, jonka haluaisit kirjaston kokoelmaan.