Otsikko
Löytyykö aineistoa musiikkiin liittyvistä tekijänoikeuksista? Tarvitsen tietoa koulutusta varten tehtävään.

Kysytty

Hei! Löytyykö aineistoa musiikkiin liittyvistä tekijänoikeuksista? Tarvitsen tietoa koulutusta varten tehtävään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot.fi-sivuston mediakasvatusosiosta löytyy sivu Tekijänoikeus ja kirjastopalvelut (http://mediakasvatus.kirjastot.fi/tekijanoikeus), jolla on mm. linkki luetteloon Tekijänoikeuteen liittyviä tiedonlähteitä ja järjestöjä. Luettelosta löytyvät esim. linkit opetus- ja kulttuuriministeriön tekijänoikeussivuille ja oikeudenhaltijajärjestöjen sivuille (esim. Gramexin, Kopioston, Teoston ja Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen sivuille). Näillä sivuilla kerrotaan tekijänoikeusasioista sekä musiikin kuluttajan että musiikin tekijän näkökulmasta.

Luettelossa mainitussa Heikki Poroilan kirjassa Tekijänoikeus ja kirjastot (2006) käsitellään tekijänoikeutta myös yleisellä tasolla, vaikka kirja on suunnattu erityisesti kirjastoille.

Kirjastojen tietokannoista tekijänoikeudesta voi etsiä aineistoa asiasanalla tekijänoikeus. Kirjoissa, joissa käsitellään tekijänoikeutta yleensä, voi olla asiaa myös musiikkiin liittyvistä tekijänoikeusasioista. Hakua voi tietysti tarkentaa asiasanalla musiikki. Piki-verkkokirjastosta tällä haulla löytyvät esim. kirjat Lehtinen, Lottaliina: Muusikon sopimusopas (2011) ja Karhumaa, Mika: Musiikki liiketoimintana (2010).