Mistä löytäisin tämän osoitteen/talon sijainnin silloin ja tänään?

Kysytty

Löysin isoäitini osoitteen Suomen Valtion Sokerikortista vuodelta 1921. Sen on myöntänyt Kuopion mlk. elintavekanslia.
Osoite on Pappila 3.
Koitin etsiä paikkaa, en onnistunut.
Mistä löytäisin tämän osoitteen/talon sijainnin silloin ja tänään?

Vastaus

Vastattu

Noin vanhan osoitteen jäljittäminen voi olla haasteellista. Tarvitset varmasti Kuopion maalaiskunnan historiallisia karttoja. Jyväskylän yliopistosta voisi löytyä tahän apua.

Kannattaa myös tutustua teoksiin:

  • Kuopion pitäjän kirja
  • Kuopion historia 7. Kuopion pitäjän, Kuopion maalaiskunnan ja Riistaveden historia. Finna

Ensin täytyy selvittää, mikä oli Kuopion maalaiskunnan alue. Kuopion maaseurakunta määritellään Suomen sukututkimusseuran sivuilla näin: kylät akkarala, Haminalahti, Hiltulanlahti, Hirvimäki, Jännevirta, Julkula, Jynkkä, Kaislastenlahti, Kehvo, Kurkiharju, Lamperila, Niemisjärvi, Niuvanniemi, Pappila, Pellosmäki, Puutossalmi, Ritisenlahti, Ritoniemi, Rytky, Savilahti, Savisaari, Sotkanniemi, Toivala, Vaajasalo, Väänälänranta, Vehmasmäki.

Noista tuo Pappila niminen kylä saattaisi olla osoitteen paikka.

Wikipedia kertoo maalaiskunnan alueista: Kuopion maalaiskunta ympäröi Kuopion kaupunkia joka puolelta. Sen muut naapurikunnat olivat Karttula, Leppävirta, Maaninka, Riistavesi, Siilinjärvi, Suonenjoki ja Vehmersalmi.

Kuopion maalaiskunnan huomattavin maatila on ollut Haminalahden kartano, jonka omisti vuosina 1769–1910 von Wrightin suku.

Haminalahden kylästä on tehty tutkimus, jonka lopussa on Kuopion maalaiskunnan kartta. Kati Jalkanen

Kuopion seudun kulttuuriympäristökartoitus kertoo myös Haminalahden alueesta. Myös Vehmersalmi ja sen pappila lasketaan Kuopion seutuun.