Löydänkö tietoa mistään, mitä on aiemmiun tarkoittanut, kun lattian lämpöeristeiden väliin on piilotettu lusikka ?

Kysytty

löydänkö tietoa mistään, mitä on aiemmiun tarkoittanut, kun lattian lämpöeristeiden väliin on piilotettu lusikka ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kansanrunousarkistosta (puh. 131 23 240, nettiosoite http://www.finlit.fi/kra/index.html ) saadun tiedon mukaan perinnetietoa ei ole talletettu siitä, että nimenomaan lusikka olisi pantu lattian väliin. Eri puolilta Suomea on kyllä talletettu perimätietoa, jonka mukaan metalliesine ylipäätään, veitsi tai sangen yleisesti raha, pantiin talon rakennusvaiheessa lattian väliin, kurkihirteen tai kynnyksen alle. Tämä toi taloon hyvää onnea ja varjeli pahalta ja taudeilta.