Otsikko
Mistä löydän tietoa vanhojenpäivien historiikista/perinteistä?

Kysytty

Mistä löydän tietoa vanhojenpäivien historiikista/perinteistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhojenpäivän perinteestä löytyi seuraavista kirjoista:
Alsta, Tuulikki: Lukion perinnejuhlat. 1991.
Soila, Juhani: Penkinpainajais- ja pukujuhlaperinne lukiossa. 1986.
Saarikoski, Helena: Kouluajan kivoin päivä. 1994.
Äidinkielenopettajainliiton vuosikirja 32 ( Virtanen, Leea: Koulun piilo-opetukset : koulun perinne tutkimuksen kohteena). - Tätä en voinut tarkistaa, sisältääkö aiheesta.
Suuri perinnekirja : suomalaista juhlaperinnettä ennen ja nyt. 1999.
Kirjat löytyvät Joensuun kaupunginkirjastosta.
Tällaisia artikkeleita löytyi:
Grünthal, Kaja
Vanhojenpäivänä kuri palaa tanssien
Julkaisussa: Tanssi 17 (1996) : 1, s. 13-14

Jarva, Ullariitta
Kerran elämässä! : vanhat juhlivat arvokkaasti ja kalliisti
Julkaisussa: Kodin kuvalehti 1999 ; 4 ; 106-108, 110

Aiheesta löytyi yksi tutkimus:
Malinen, Anne
"Vanhoissa vara parempi" : kaksiosainen kyselytutkimus lukion toisen luokan oppilaille ja opettajille vanhojenpäiväperinteen kartoittamiseksi / Anne Malinen
Helsinki : Helsingin yliopisto, 1996
Pro gradu -tutkielma : Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, Käsityönopettajan koulutuslinja.
Tutkielmaa ei kuitenkaan saa kaukolainaksi laitokselta kuin kesä- ja joululomien aikana.
Internetistä löytyi hakukoneella joitakin sivuja sanalla "vanhojenpäivä". Niissä on eri koulujen sivuja ja ehkä sieltä löytyy jotain hyödyllistäkin. Ks. esim sivu: http://kacd.pspt.fi/taitemia/ks1237av.htm