Otsikko
Lieksan palstalla kirjoitetaan monessa kohtaa Piiroislouhi-nimisestä paikasta, mutta kartoista sitä ei nykyisin enää löydy. Missä kohtaa tarkalleen ottaen se…

Kysytty

Hei! Lieksan palstalla kirjoitetaan monessa kohtaa Piiroislouhi-nimisestä paikasta, mutta kartoista sitä ei nykyisin enää löydy.
Missä kohtaa tarkalleen ottaen se on sijainnut?

(Osuuko tämä arvaukseni mitenkä lähelle Karttapaikassa)
N:7027227,940
E:652732,984
Näytä hiiren kursorin koordinaatit.
Karttalehti: P5441C1

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta -palstalla Lieksan (Pielisjärven) Piiroislouhea on sivuttu aiemminkin: https://www.kirjastot.fi/kysy/s24-lieksan-palstalla-kirjoitetaan-mm?language_content_entity=fi

Suomi24-palstan keskustelusta löytyy mm. tällaista: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15086990/kyselen-luolista

"Jyrkkäseinäisen Piiroislouhen luolan ihmisenmentävä suuaukko tukkeutui vuonna 1958, kun Lieksankosken vesivoimalaitoksen kanavaa ja tunnelia louhittiin ja louhoksesta tehtiin huoltotie alakanavalta Heinävaaran yli yläkanavalle. "

Näiden tietojen valossa voisin siis sanoa, että ainakaan kovin kauas tuo koordinaattiarvauksesi ei mennyt.

Kysyin tietoja myös Facebookin Pielisjärvi - Lieksa -ryhmästä. Kyselyyni vastasi paikallishistorian harrastaja ja Lieksanjoen vesivoimalaitosten käyttöpäällikön työstä eläkkeelle jäänyt Seppo Turunen. Myös hän on tutkimuksissaan tullut siihen tulokseen, että Piiroislouhesta ei ole mainintoja kirjallisissa lähteissä. Niinpä ainoa tiedonlähde ko. louhikosta ja/tai luolastosta ja sen historiasta on suullinen perimätieto.

Turunen kirjoittaa, että Piiroislouhen sisäänmenoaukon kerrotaan olleen varsin pieni ja vaikeassa paikassa. Niinpä uskottiin, että monelta on pettänyt rohkeus mennä pimeässä tunnelissa kovinkaan pitkälle tekemään tutkimuksia. Toki myös taikauskolla ja uskolla yliluonnolliseen on voinut olla tekemistä sen kanssa, että tunneliin ei olla uskallettu.

"Kerrotaan myös, että vuosisatojen aikana monikin on käynyt luolastossa. Luolasto on kertoman mukaan toiminut muinoin myös piilopaikkana. Piiroislouhi-nimi kerrotaan olleen peräisin miehestä nimeltä Piiroinen. Hänen uskotaan piileskelleen luolastossa useiden vuosien ajan." Turunen kertoo.

Turusen mukaan Heinävaaran lohkaremaisuus huomattiin Lieksankosken vesivoimalaitosta rakennettaessa. Louhintatyössä merkillepantu kallioperän rakenne on viitannut siihen, että tunnelin yläpuolella on ollut jonkinlainen luolasto, sillä kallio on ollut rikkonaista ja siinä on ollut runsaasti rakoja. Lopuksi Turunen sanoo: "Syntynyt louhos käytettiin vaaran yli kulkevan tien rakentamiseen, jolloin myös mystinen Piiroislouhi piilopaikkoineen peittyi."