Puhtään kirkon läheisyydessä on sijainnut kestikievari 1700-1800 luvuilla, mahdollisesti vielä myöhemminkin. Jos on niin tarkemmin missä ja mahdollisesti…

Kysytty

Puhtään kirkon läheisyydessä on sijainnut kestikievari 1700-1800 luvuilla, mahdollisesti vielä myöhemminkin.
Jos on niin tarkemmin missä ja mahdollisesti kenen pitämä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyimme asiaa suoraan Pyhtään seurakunnasta. He eivät suoralta kädeltä osanneet vastata kysymykseen. He kuitenkin suosittelivat muutamaa kirjaa, joissa käsitellään Pyhtään kestikievareita:

-Eeva-Liisa Oksanen: "Vanha Pyhtää: Pyhtään ja Ruotsinpyhtään historia vuoteen 1743" (Pyhtään kunta, 1991)
-Herman Hultin: "Pyhtään pitäjän historia" (Frenckell, 1927)
-Juha Tamminen: "Kuninkaasta kulkuriin: Vanhan Viipurintien kertomaa Pyhtäällä pikkupolusta nykypäivään" (Pyhtään kunta, 1997)

Kaksi ensin mainittua kirjaa löytyy Leppävaaran Uusimaa-kokoelmasta. Viimeiseksi mainittu kirja löytyy mm. Tampereen, Lahden, Kouvolan ja Mikkelin kaupunginkirjaston kokoelmista. Kirja on mahdollista tilata näistä kirjastoista Helsinkiin kaukolainana.

Linkki:

http://www.helmet.fi/
http://www.pyhtaanseurakunta.fi/