Otsikko
Leikkipuistojen ulkoleikkivälineet

Kysytty

Leikkipuistojen ulkoleikkivälineet

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastosta ei löydy kuin yksi kirja leikkipuistojen laitteista. Se on Beckwith, Jay: How to design & build children's play equipment, 1986, ja on Itäkeskuksen kirjaston kokoelmissa.

Aleksi-artikkeliviitetietokannasta lötyy seuraavat artikkelit: Iisalo, Seppo: Leikkipuistojen turvallisuutta parannettu, Kuluttaja, 1999 ; 3 ; 34// Harlahti, Nina: Standardoinnilla entistä turvallisempia leikkikenttiä ja -välineitä , Puutarha & kauppa 1998 ; 50 ; 4-5// Jäniskangas, Tapani: Leikkipuistojen leikkikenttälaitteistojen alustojen jousto, Viherympäristö, 1998 ; 4 ; 42-43// Vuolle, Airi: Uudet standardit selkiyttävät ulkoleikkivälineiden turvaohjeita : tikkuisia vaneriliukuja, rikkinäisiä verkkoja, Lastentarha , 1997 ; 5 ; 58-61// Suoninen, Lea: Lasten leikkikenttien turvallisuudessa parannettavaa, Sosiaaliturva, 1996 ; 9 ; 18//

Lehtiä voit kysyä Helsingin kaupunginkirjaston Pääkirjastosta (Rautatieläisenkatu 8, sisäänkäynti Kellosilta 9, puh. 31085331). Lisäksi leikkikenttävälineistä on erilaisia standardeja, joita voi lukea ja kopioida omaan käyttöön myös Pääkirjastossa.

SFS-EN 1176-1
fi/en 1999-02-15, 1 p., 100 s. [25]
Playground equipment. Part 1: General safety requirements and test methods
Leikkikenttävälineet. Osa 1: Yleiset turvallisuusvaatimukset ja testausmenetelmät
Ryhmät: 1180 //
SFS-EN 1176-2
fi/en 1999-03-08, 1 p., 24 s. [12]
Playground equipment. Part 2: Additional specific safety requirements and test methods for swings Leikkikenttävälineet. Osa 2: Keinut. Lisäturvallisuusvaatimukset ja testausmenetelmät
Ryhmät: 1180 //
SFS-EN 1176-3
fi/en 1999-03-08, 1 p., 24 s. [12]
Playground equipment. Part 3: Additional specific safety requirements and test methods for slides Leikkikenttävälineet. Osa 3: Liukumäkien lisäturvallisuusvaatimukset ja testausmenetelmät
Ryhmät: 1180//
SFS-EN 1176-4
fi/en 1999-03-08, 1 p., 20 s. [10]
Playground equipment. Part 4: Additional specific safety requirements and test methods for runways Leikkikenttävälineet. Osa 4: Köysiradat. Lisäturvallisuusvaatimukset ja testausmenetelmät
Ryhmät: 1180 //
SFS-EN 1176-5
fi/en 1999-03-08,
Playground equipment. Part 5: Additional specific safety requirements and test methods for carousels Leikkikenttävarusteet. Osa 5: Karusellit. Lisäturvallisuusvaatimukset ja testausmenetelmät
Ryhmät: 1180 //
SFS-EN 1176-6
fi/en 1999-03-08, 1 p., 24 s. [12]
Playground equipment. Part 6: Additional specific safety requirements andtest methods for rocking equipment Leikkikenttävälineet. Osa 6: Keinumisvälineet (tukipiste alapuolella). Lisäturvallisuusvaatimukset ja testausmenetelmät
Ryhmät: 1180
SFS-EN 1177//
fi/en 1998-06-15, 1 p., 20 s. [10]
Impact absorbing playground surfacing. Safety requirements and test methods
Leikkikenttien iskua vaimentavat alustat. Turvallisuusvaatimukset ja testausmenetelmät
Ryhmät: 1180 //

Lisäksi sinun kannattaa ottaa yhteyttä Taideteollisen korkeakoulun kirjastoon, http://www.uiah.fi/library/index.htm, Hämeentie 135C, 00560 Helsinki, Auki lukukauden aikana: ma-ke 10-20, to-pe 10-16, Puh.(09) 756 30240. Sieltä saattaa löytyä aiheesta opinnäytetöitä.