Tervehdys! Olen kiinnostunut Helsingin puistotätitoiminnan historiasta. Kenen keksimä se on, missä oli ensimmäinen puistotäti ja kuka hän oli? Netistä en ole…

Kysytty

Tervehdys!
Olen kiinnostunut Helsingin puistotätitoiminnan historiasta. Kenen keksimä se on, missä oli ensimmäinen puistotäti ja kuka hän oli?
Netistä en ole löytänyt tietoja.
Parhaat kiitokset vastauksestanne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puistotätitoiminnan historiasta kerrotaan lyhyesti Siiri Vallin julkaisussa 100 vuotta lasten päivähoitoa Helsingissä. Ensimmäisestä puistotädistä siinä ei ole mainintaa.

Puistotätitoiminnan aloittivat työvalmiusnaiset 1940-luvulla yli 30 puistossa. Pienten lasten hoitopaikkojen vähyyden vuoksi toiminta osoittautui perheille tarpeelliseksi avuksi. Enimmillään puistotätejä oli Helsingissä 110-125.

Puistotädit toimivat puistoissa rajatulla, kaupungin osoittamalla alueella. Toiminta oli (ja on) yksityistä valvottua pienten lasten ulkoilutoimintaa pääasiassa alle neljävuotiaille lapsille.

Toiminta otettiin leikkikenttien tavoin lastentarhain johtokunnan valvontaan vuonna 1951, mutta se jäi edelleen yksityisten henkilöiden yrittäjyyden varaan.

Joissakin yhteyksissä leikkipuistojen käyttäjät saattavat kutsua myös leikkipuistojen ohjaajia ”puistotädeiksi”. Leikkikenttätoiminta, vuodesta 1981 leikkipuistotoiminta, alkoi Helsingissä kesällä 1914 Suomen Voimistelunopettajain liiton järjestämänä. Ensimmäisenä kesänä leikittiin Kallion kansakoulun pihalla ja Kapteeninkadun puistossa. Ensimmäinen kokovuotinen leikkikenttä oli Brahen leikkikenttä, joka aloitti toimintansa vuonna 1951 Kalliossa.

Lähteet:
Valli Siiri: 100 vuotta lasten päivähoitoa Helsingissä (Helsingin kaupunki, 1988) http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1563714?lang=fin
Vilhunen Pirjo
80 leikin vuotta : leikkipuistotoimintaa Helsingissä 1914-1994 (1994, valokopio) http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2060634?lang=fin
Puistotätitoiminta
http://www.hel.fi/hki/Vaka/fi/Perheiden+aamup_iv_toiminta/puistotatitoi…