Miksi muffinssi on korvattu muffinilla?

Kysytty

Miksi muffinssi on korvattu muffinilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sana muffinssi pohjautuu englannin kielen monikolliseen muotoon muffins. Sanassa muffinssi on siis monikon s-tunnus kahdentuneena ja lopussa loppuvokaali i.

Yksikössä tämä leivonnainen on englanniksi muffin. Kun siihen lisätään suomen kielessä loppuvokaali i, saadaan Suomen kielen perussanakirjan suosittelema muoto muffini.

Lainakielen monikkomuodosta muodostettuja sanoja on suomen kielessä muitakin. Vakiintuneita sanoja ei ole lähdetty muuttamaan: puhumme esimerkiksi shortseista (tai sortseista) emmekä yksikkömuotoon pohjautuen shorteista.

Lisää tietoa aiheesta Kotimaisten kielten keskuksen sivulta:

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1170