Otsikko
Lastenkirjoja unimaailmoista

Kysytty

Lastenkirjoja unimaailmoista.

Muistan lukeneeni lapsena useammankin kirjan, jotka sijoittuivat jonkinlaisiin unimaailmoihin, mutta en löydä niitä nyt millään helpolla haulla netistä.

Yhdessä kirjassa puhuttiin "Unen ja valveen rajamaista" (tms.). Päähenkilö katsoi sängystään tapetissa olevaa ruusun kuvaa, kun ruusu kääntyikin ylösalaisin – se olikin nainen leveässä mekossa, joka vain vietti päivänsä käsillään seisoen. Päähenkilö ja nainen seikkailivat unimaailmassa. Mikäköhän tämä kirja on?

Toisessa kirjassa päähenkilö käy öisin tapaamassa erilaisia satumaisia hahmoja ja paikkoja. Eräänä yönä uni onkin painajainen, ja paikat muuttuvat synkiksi ja pahoiksi. Hahmo juoksee painajaisessa alastomana metsässä oksien viiltäen häntä kunnes herää (tämä kohtaus pelotti minua lapsena, niin muistan lähinnä sen).

Minua kiinnostaisi lukea nämä kaksi uudestaan, jos ne löytyvät jostain. Otan mielelläni vastaan myös suosituksia muista vastaavista tarinoista.

Vastaus

Vastattu

Ensimmäinen kirja voisi olla Marjatta Kureniemeen Kuinka Kum-Maa on kaikkialla. Se on julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 1954, ja siitä on otettu myös uusia painoksia. Toinen teos saattaa olla Astrid Lindgrenin Kultasiskoni (1974, myös uusi painos).

Toisissa, rinnakkais- tai mielikuvitusmaailmoissa seikkaillaan myös esim. näissä kirjoissa:

Aapala, Marja: Selma ja Ultramariinin puutarha

Ende, Michael: Tarina vailla loppua

Kujanpää, Mari: Hilda ja Tilda Salatun maassa

Lapintie, Tarja: Kiveen kätketty linna

Lindgren, Astrid: Päivärinne

Mandart, Pamela: Piilolaakso

Simukka, Salla: Sisarla