Lapsuudessani 1960-luvulla äitini luki meille lapsille lorukirjaa, jossa "Pisti kettu Repolin kirjeen Rooman kaupunkiin.." tai "Molla-Maija tiellä loikki,…

Kysytty

Lapsuudessani 1960-luvulla äitini luki meille lapsille lorukirjaa, jossa "Pisti kettu Repolin kirjeen Rooman kaupunkiin.." tai "Molla-Maija tiellä loikki, siltä meni jalka poikki..". Olen yrittänyt selvitellä, mistä kirjasta oli kyse. Onnistumatta. Onnistuisinkohan saamaan apua tätä kautta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

WSOY:n julkaisemassa teoksessa Aarteiden kirja. 1 : Souda, souda Sorolaan (toim., sepittänyt ja suom. Martti Haavio) näyttäisivät olevan molemmat nämä lorut. Ensimmäisen nimi on Kirje Roomaan (loru alkaa näin: Laati Mikko Repoliin kirjeen Rooman kaupunkiin) ja toinen on nimeltään Molla-Maija. Teoksesta on otettu kaksi painosta, ensimmäinen vuonna 1956 ja toinen vuonna 1967.

Olisikohan kyse tästä kirjasta?