Otsikko
Lapseni nimi on saska ja haluaisimme tietää onko sille nimipäivää esim. venäjän nimipäiväkalenterissa

Kysytty

lapseni nimi on saska ja haluaisimme tietää onko sille nimipäivää esim. venäjän nimipäiväkalenterissa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen teoksessa Suuri etunimikirja nimien Saska ja Sasu todetaan olevan nimen Sakari (tai Sakarias)kansanomaisia kutsumamuotoja. Näin ollen Saska voisi hyvin viettää nimipäivää Sakarin päivänä 14.1. Ortodoksisessa kalenterissa Sakarin ja Sakariaksen päivä on 8.2 ja 5.9.