Useat ulkomaalaiset ovat kuvanneet juhannusta Lapissa, Ounasvaaralla.Onko saksalaisten kuvausta juhannuksen vietosta Ounasvaaralla/Rovaniemellä?

Kysytty

Useat ulkomaalaiset ovat kuvanneet juhannusta Lapissa, Ounasvaaralla.Onko saksalaisten kuvausta juhannuksen vietosta Ounasvaaralla/Rovaniemellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ulkomaalaisten juhannuskuvaukset koskevat ennen muuta Aavasaksaa. Kirjassa Lappi, osa 1: Suuri, kaunis, pohjoinen maa on Jouko Vahtolan mielenkiintoinen yleisesitys Maailmanmatkaajia Lapissa. Kirjasta löytyy myös Vesa Mäkisen artikkeli Suomen Lapin matkailun synty. Verkosta löydät Lapin matkailun historiaa osoitteesta:
http://www.rovaniemi.fi/lapinkavijat .

Kirjaan Rovaniemen kuvauksia (Pohjoinen 1995) sisältyy
muutama alkukieleltä saksalainen kvuaus. Ne kuvaavat Rovaniemen markkinoita ja sota-aikaa. Juhannuskuvauksia:
I. K. Inha: Juhannuksena 1892
Lily Jean-Javal: Juhannusyö Ounasvaaralla (ransk.)
sekä artikkeleita joissa Ounasvaaran juhannus mainitaan.
Rovaniemellä on ollut huomionarvoista napapiiri ja juhannus on jäänyt sen ja Aavasaksan varjoon.