Otsikko
1960-luvun kirja, jossa ikävästi käyttäytyvä mies?

Kysytty

Lapsena ollessani tätilässä 1950-luvulla oli kirjahyllyssä hassun niminen kirja, josta täti sanoi että se on ikävä, siinä on ikävästi käyttäytyvä mies, ei sinun ole hyvä sitä lukea. Muistin kirjan nimen olleen Huojuva talo. Koska Jotunin teos ilmestyi vasta 1963, on tuon kirjan täytynyt olla joku muu. Kuvittelin tätini kirjojen kertyneen hänelle 1940-luvulla. Mikähän se olisi voinut olla?

Vastaus

Vastattu

Saatat sittenkin muistaa kirjan nimen oikein, sillä Maria Jotunin Huojuva talo on ilmestynyt ensimmäisen kerran Otavalta jo 1936 ja toisen kerran postuumisti 1963. Uusintapainos kirjasta on julkaistu myös 1954. Linkki Finna.fi

Jos nimi epäilyttää, voisit tutkailla Kirjasammon listausta 1940-luvun kirjailijoista ja kirjoista. Mukana myös myöhemmät teokset, jotka käsittelevät 1940-lukua. Linkki Kirjasampo.fi

4 ääntä

Kommentit

Kyllä Huojuva talo ilmestyi todellisuudessa ensimmäisen kerran vasta vuonna 1963. Tuo Finnassa oleva tieto vuonna 1954 julkaistusta Jotunin Valitut teokset -niteestä, jossa Huojuva talo olisi mukana, on virheellinen, ja sen taustalla on ilmeisesti jossakin kirjastossa tehty luettelointivirhe. On syytä panna merkille, että tuota 1954 julkaistuksi kuvailtua nidettä ei ole Finnassa olemassa yhtään kappaletta – on vain pelkät tiedot siitä.

Fennicassa, Kansalliskirjaston kansalliskokoelmassa, on kaikki Suomessa julkaistu kirjallisuus. Tässä ovat aikajärjestyksessä kaikki sieltä löytyvät teokset, joiden nimessä tai kuvailutiedoissa on ilmaisu "huojuva talo": https://tinyurl.com/huojuvatalo . Eli kyseinen Valitut teokset on todellisuudessa vasta vuodelta 1969, ja siitä on otettu eri sidosasuissa kaksi lisäpainosta vuonna 1970.

Vastauksessa esitetylle väitteelle jo vuonna 1936 tapahtuneesta ensijulkaisusta ei löydy edes tämän vertaa tukea. 1936 on sekoittunut joko kirjan käsikirjoituksen valmistumisvuoteen 1935 tai kirjan ilmestymisvuoteen 1963.

1930-luvulla kirjoitetun Huojuvan talon julkaiseminen vasta vuosikymmenten viiveellä syyskuussa 1963 oli Suomessa suuri kohuttu mediatapahtuma, joka värittää teoksen ympärillä olevaa mielikuvaa yhä vieläkin. Suomen Kuvalehdessä oli juuri viime kuussa Maria Jotunin pojanpojan Kari Tarkiaisen laaja haastattelu Huojuvan talon vaiheista ennen julkaisua ja sen jälkeen: https://suomenkuvalehti.fi/paajutut/sellainen-laaja-kauhukuvausten-sarj…