Nicholas Gagen kirjalla Eleni, kreikkalainen äiti (WSOY 1985), on olemassa ainakin kaksi ns. vastakirjaa, joissa samaa asiaa - tässä tapauksessa Kreikan…

Kysytty

Nicholas Gagen kirjalla Eleni, kreikkalainen äiti (WSOY 1985), on olemassa ainakin kaksi ns. vastakirjaa, joissa samaa asiaa - tässä tapauksessa Kreikan sisällissotaa ja muita 1940-luvun tapahtumia - käsitellään vastapuolen silmin. Toinen näistä vastakirjoista on Vasilis Kavathasin Toinen Eleni ja toinen Panos Georgioun kirja, jonka nimeä en tiedä. Mistähän löytäisin nämä vastakirjat suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Huolimatta näinkin tarkoista tiedoista oli vaikeaa löytää mainitsemiltasi kirjoittajilta mitään. Käytössäni olevat suomalaiset tietokannat eivät antaneet tulosta, ainoastaan Malmön kirjaston tietokannasta löytyi Vasilis Kavvathas:in kirja I Alli Eleni, sekin nykykreikkaa. Kirjaa ei ole käännetty suomeksi eikä ruotsiksi. Entä englanniksi? Suomesta ei ainakaan löydy.

Mitä tehdä? Ensinnäkin olisi hyvä tietää, mikä sinun tiedonlähteesi on ollut. Ehkä sitä kautta löytyisi myös tarkempaa tietoa näistä tekijöistä (etenkin Panos Georgiousta) ja teosten painovuosista. Voit esittää lisätietoja joko tämän palvelun kautta tai mennä lähimpään kirjastoon ja kysyä kaukolainamahdollisuutta, sillä edellytyksellä että kirjoista on tehty käännös englanniksi.