Otsikko
Länsiliittoutuneiden Yhdysvaltain, Ison-Britannian ja Ranskan miehitysjoukot (määrä ja merkittävin aseistus) kullakin miehitysvyöhykkeellä vuosina 1945-49?

Kysytty

Länsiliittoutuneiden Yhdysvaltain, Ison-Britannian ja Ranskan miehitysjoukot (määrä ja merkittävin aseistus) kullakin miehitysvyöhykkeellä vuosina 1945-49?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen on haastavaa löytää täysin tyhjentävää vastausta, sillä joukkojen määrissä Saksan alueella oli merkittäviä vaihteluita kyseisten vuosien aikana. Lisäksi eri lähteissä on havaittavissa ristiriitaisuuksia.

Välittömästi sodan päättymisen jälkeen vuonna 1945 joukkojen määrä Saksan alueella ylipäätään oli ymmärrettävästi korkea, mutta kotiuttamisten ja uudelleenjärjestelyiden myötä määrä alkoi kuitenkin laskea varsin nopeasti. Berliinin saarto 1948-1949 lisäsi jännitettä alueella uudelleen, mikä näkyi myös joukkojen määrässä.

Euroopan taisteluiden päättyessä toukokuussa 1945 Yhdysvalloilla oli Saksassa 61 divisioonaa, yhteensä 1 622 000 sotilasta. Jo myöhemmin kesällä 1945 julkaistiin suunnitelma miehitysjoukoista, joiden mukaan Saksaan jäisi pysyvästi 8-9 yhdysvaltalaisdivisioonaa. Japanin antautumisen jälkeen syksyllä 1945 Yhdysvaltain asevoimien kapasiteettia alettiin laskea merkittävästi, minkä johdosta myös Saksan-joukkojen pienentämiselle tuli entisestään paineita. Lopulta yhdysvaltalaisjoukkojen vahvuudeksi vakiintui Saksassa vuodesta 1946 eteenpäin noin kolme divisioonaa ja vuonna 1948 määrä oli yksi divisioona sekä kolme rykmenttiä poliisijoukkoja. Lisäksi Itävallassa oli yksi rykmentti.

Brittiläisellä kansanyhteisöllä oli toukokuun alkupuolella 1945 Saksan alueella karkeasti 1 000 000 sotilasta, joista Iso-Britanniasta n. 800 000. Vuoteen 1948 mennessä brittijoukkojen kokonaismäärä oli n. 50 000 sotilasta jaettuna kahdeksaan prikaatiin.

Ranskalaisjoukoista tietoja löytyi kaikkein niukimmin. Välittömästi sodan päättymisen jälkeen vuonna 1945 Ranskan miehitysalueilla oli yhteensä 700 000 ranskalaista. Suhteellisesti määrä laski kuitenkin vähemmän kuin amerikkalaisilla ja briteillä.

Aseistuksen suhteen paras tilanne oli amerikkalaisjoukoilla, joskin aseistus on ollut ainakin välittömästi sodan päätyttyä pitkälti samaa kuin sodan loppuvaiheissakin. Vastaavasti sekä britti- että ranskalaisjoukkojen suhteen tuotiin esille myös ajoittainen materiaali- ja ammuspula. Kautta linjan Saksassa olleita miehitysjoukkoja pidettiin sodan jälkeen myös taisteluarvoltaan matalina.

Lisätietoja ja aihetta sivuavaa kirjallisuutta / artikkeleita:

Blueprints for battle : planning for war in central Europe, 1948-1968

The British Army in Germany (BAOR and after) : an organizational history 1947-2004

The U.S. Army in the Occupation of Germany 1944-1946

American war plans, 1945-1950

Selling France to the French: The French Zone of Occupation in Western Germany, 1945—c.1955