Lähellä on Ulpas-niminen lampi. Mitä sana Ulpas tarkoittaa?

Kysytty

Lähellä on Ulpas-niminen lampi. Mitä sana Ulpas tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa on muutamia Ulpas-nimisiä järviä tai lampia. Sanaa ulpas ei kuitenkaan löytynyt suomen kielen tai suomen murteiden sanakirjoista. Se ei myöskään ole suku- tai etunimi.

Ainut sanasta verkossa oleva viittaus on oheisessa julkaisussa: https://savonkielenseura.files.wordpress.com/2014/10/aakusti_1_2010.pdf

Sivulla 12 mainitaan seuraavaa: "Lönnrotin selitys ulppa, uluppa merkityksessä ́tulvavesi, kevättulva ́ lienee uskottavin, myös geologisin perustein. Näin ainakin Lapinlahden Pajukankaan kohdalla: Uluppaasta ei liene muinoin ollut lasku-uraa, jokea tms, joten vesi on matalimmasta kohdasta tulvinut ja kulkeutunut omia aikojaan Onkiveteen. Ganander, Lönnrot ja Renvall ovat esittäneet lisäksi, että ulappa, hulappa olisi jäälle paisuva uhkuvesi, hulavesi joko maalta tai uveavannosta. ul=hul Lönnrotin sanakirjassa on vielä maininta, että uluppa tarkoittaa myös vaarallista paikkaa, turvatonta olotilaa."