Antero Manninen: Kangasniemen historia I sivulla 71 puhutaan anekin 355 kohdalla Läyllien maasta. Samalla sivulla alaviitteessä 392 se on yhdistetty nykyisin…

Kysytty

Hei!

Antero Manninen: Kangasniemen historia I sivulla 71 puhutaan anekin 355 kohdalla Läyllien maasta. Samalla sivulla alaviitteessä 392 se on yhdistetty nykyisin olemassa olevaan talon tai suon nimeen Läyniö tai Lääniö (savoa)

Ketä olivat Läyllit? Voisivatko olla Läyliäisten miehiä Lopelta. Olisiko Läyllien maa perua heidän eräsijastaan, joka olisi ollut näillä seuduin. On vähän kaukana vesireiteistä, mutta lienee ollut hyvää riistaseutua.

Ainakin Tuuloksen miesten sanotaan metsästelleen näillä seuduilla. Miksi ei sitten Läyliäisistä saakka olisi tulleet.

Toivoisin saavani jotain vahvistusta olettamuksilleni, jos sitä vain jostakin löytyisi. Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalainen paikannimistö -kirjan mukaan Läyli-, Läyly-, Laylä- ja Läylö-nimiä on Suomessa kahdella alueella: Hämeessä lähialueineen ja Karjalankannaksella. Ne liittyvät paikkoihin, joissa on suolampia tai soiden ympäröimiä kangasharjanteita. Läyli paikannimissä merkinnee kirjan mukaan pehmeässä, upottavassa paikassa sijaitsevaa tai pehmeärantaista. Vanhoissa 1800-luvun sanakirjoissa läylä tarkoittaa levällään olevaa, löyhää. Sanoja läyli tai läylä voidaan pitää myös äänteellisesti kuvailevina sanoina samaan tapaan kuin esim. sanoja lällä tai löllö. (s. 253)

Kysyin sanasta Läyliäisten kyläyhdistyksestä, mutta siellä ei Läyllejä tunnettu, vaikka erämaaomistuksia onkin saattanut olla lähialueiden ulkopuolella. Joten valitettavasti Läyllien alkuperä ei selvinnyt.